Basisregels dart

De afstanden van een dartbord zijn erg belangrijk en moeten erg nauwkeurig nagemeten worden.
De hoogte van het dartbord (gemeten vanuit de Bull) is 1,73 meter en de afstand vanaf de ochie (lijn waar je voeten achter moeten blijven staan tijdens het gooien) naar de voorkant van het bord (dus niet de muur) is 2,37 meter.

board-setup

Indeling dartbord

dartbord2
De indeling van het dartbord is zoals weergegeven in de afbeelding hierboven:
- Bull's Eye = 50 punten
- Single Bull = 25 punten
- De singles zijn 1 x 1 t/m 20 punten
- De doubles (buitenste ring) zijn 2 x 1 t/m 20 punten
- De triples (binnenste ring) zijn 3 x 1 t/m 20 punten
De hoogste score is dus 3 x 20; triple 20 = 60 punten
Er zit geen logica in de volgorde van de nummering. Het dartbord is ontworpen om hoog scoren zo moeilijk mogelijk te maken; zo staat de 20 bijvoorbeeld tussen de 1 en de 5. Deze indeling werd bedacht door Brian Gamlin in 1896.

Materiaal en onderhoud
Bijna alle moderne dartborden zijn gemaakt van samengeperst sisal. Dartborden van dit materiaal gaan over het algemeen lang mee, al zijn er wel grote verschillen in kwaliteit tussen dartborden. Een dartbord moet (afhankelijk van het gebruik) elke week gedraaid worden, voor de juiste belasting van het bord. De cijferring kan dan gedraaid worden. Als het dartbord door slijtage niet meer vlak is of er vallen veel pijlen uit, moet het bord vervangen worden. Een goed dartbord gaat zelfs bij zeer regelmatig gebruik zeker 6 maanden mee.

Speltypes
501
Dit is het bekendste en meest gespeelde dartsspel.
Het werkt als volgt:
Alle spelers of teams beginnen met 501 punten. Dan mag elke speler, zoals altijd per beurt 3 pijlen gooien. Je telt de gegooide punten per beurt bij elkaar op en deze trek je vervolgens af van het totaal nog te gooien aantal punten. De speler of het team die het eerst precies op 0 staat heeft gewonnen. Als je meer gooit dan wat er nog over is telt de beurt in zijn geheel niet mee. De laatste pijl moet belanden in een dubbel, bij sommige varianten moet je ook met een dubbel beginnen. In plaats van 501 punten wordt ook wel eens gestart met 301, 701, 901 of 1001 punten.

Tactics
De getallen 10 t/m 20 + Bull (B) moeten tenminste 3 keer geraakt worden. Een triple telt voor 3, een dubbel telt voor 2 (dubbele bull ook) en een single uiteraard voor 1. Meestal moet de Bull als laatst gegooid worden.

De getallen die al vol zijn (3 keer geraakt) maar bij de tegenstander nog niet kunnen als ze gegooid worden in punten langs het schema opgeteld worden. De speler die als eerste het schema vol gooit en het hoogste punten aantal heeft, heeft gewonnen.
Heeft de tegenstander echter een hoger aantal punten, dan zal het verschil eerst weggewerkt moeten worden door het gooien van enkele of dubbele Bull's.

Around the clock
Bij dit dartspel is het de bedoeling alle nummers van 1 t/m 20 afsluitend met de single bull op volgorde 1 maal te gooien. Iedereen begint bij 1 en is zolang aan de beurt totdat hij of zij mist, dan gaat de beurt naar de volgende speler. Degene die het eerst de single bull gooit heeft gewonnen.
Around the clock is ook te spelen met dubbels, dan sluit je doorgaans af het de bullseye.

Zwart-wit
Zwart-wit kun je toepassen op bijvoorbeeld met 501, dubbel uit. Elke speler kiest (of tost) een kleur (zwart of wit) voordat men het spel begint. Het verschil men een normaal 501 spel is dat men niet alle scores mag aftellen. Men mag alleen die scores aftellen van pijlen die in de eigen kleur (zwartte of witte vakjes op het dartbord) belanden. De pijlen welke in de kleur van de tegenstander belanden moeten bij de score opgeteld worden.

Scram
Bij dit spel dat gespeeld wordt met 2 spelers of teams is een speler of team eerst de "stopper" en de tegenstander eerst de "scoorder". De bedoeling van de scoorder is om zoveel mogelijk punten te scoren, de stopper probeert dit te stoppen. Men gebruikt een scorebord met de getallen 20 t/m 10 (of 20 t/m 15). De stopper mag beginnen met 3 darts, deze probeert de getallen op het scorebord te blokkeren. Achter elk getal dat gegooid wordt door de stopper zet hij een X. De scoorder probeert na de beurt van de stopper zoveel mogelijk punten te scoren op de getallen die nog niet geblokkeerd zijn (incl dubbels en trippels). Wanneer alle getallen geblokkeerd zijn, worden de punten van de scoorder bij elkaar opgeteld en worden de rollen omgewisseld. Degene die op het einde de meeste punten heeft weten te scoren heeft gewonnen.

Voetbal
Dit spel is te spelen met 2 of meer spelers of teams. Een speler probeert eerst de bal te veroveren door de bull te gooien. Wanneer iemand de bal in het bezit heeft kan deze beginnen met scoren van een doelpunt door een dubbel te gooien, net zolang totdat de tegenstander de bal heeft. Dan zul je opnieuw de bull moeten gooien voordat je weer mag beginnen met scoren. De speler of het team dat als eerste 10 doelpunten heeft gescoord, heeft gewonnen.